Referat af generalforsamling i
Grundejerforeningen Overby Lyng
Lørdag den 17. juli 2010, Muslingevej 4, kl. 10.00
Indledningsvis bød formand Uwe Hansen velkommen til generalforsamlingen, hvor han med glæde kunne konstatere, at der var mange fremmødte. Herefter blev Svend Aage Gam, Ravvænget 12, foreslået og valgt som dirigent. Han konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indvarslet og gennemgik kort dagsordenen.
1. Formandens beretning
Uwe Hansen fortalte, at der i årets løb er blevet afholdt 3 bestyrelsesmøder og et mere socialt julemøde. Derudover er der løbende korrespondance pr. e-mail, og bestyrelsesarbejdet går på alle måder godt.
Uwe fortalte herefter, at han havde deltaget ved et møde med Odsherred Kommune og et møde i foreningen SAGT. Der er blevet sendt et forslag om trafikregulering på Oddenvej til SAGT, og hjemmesiden er blevet opdateret.
I forhold til vejene er stien mellem Ravvænget og Stenager blevet ryddet, og hullerne i vejene er løbende blevet fyldt med sand. Bestyrelsen har også taget kontakt til grundejere, hvor der i særlig grad har været behov for at gøre noget for at holde beplantningen i rabatten nede, hvilket er blevet taget positivt til efterretning. Alle bedes i øvrigt løbende være opmærksomme på at holde deres rabatter, man kan eventuelt se på vejledningen i brochuren ’Den lille grønne’ fra Odsherred kommune. Han oplyste endvidere, at det er planen at lave en større renovering af foreningens veje. Koralvej vil blive taget først, da den trænger mest.
Herefter fulgte en orientering om følgende:
· Vandværket beder os spare på vandet i de varme perioder. Specielt må der ikke vandes plæner med f.eks. sprinklere, da vandværket så ikke kan følge med, og vi får grumset vand.
· Arbejdet med at lave motortrafikvej fra Holbæk til Vig (rute 21) fortsætter som planlagt og forventes færdigt i 2013.
· Kommunen forventer flere fastboende i sommerhusområderne, og der vil derfor blive udarbejdet en egentlig lokalplan. Bestyrelsen vil fremsende grundejerforeningens forslag til bevarelse af herlighedsværdien til kommunen til inspiration.
· Der er intet nyt om planerne om kloakering i området, men det ligger formentlig en del år ude i fremtiden.
· Der er ifølge politiet en del tyverier i sommerhusområderne, og det er lokale tyve, der er på spil. Politiet kommer ikke ud ved indbrud, men det skal anmeldes f.eks. via politiets hjemmeside. Politiet kan i øvrigt kontaktes på tlf. 114.
· SAGT har ansøgt Tryg-fonden om hjertestartere til området. Det blev oplyst, at der allerede er opstillet en ved købmanden.
· Der er fra 1. maj blevet tilknyttet en lægehelikopter til området.
Afslutningsvis oplyste Uwe Hansen, at foreningens økonomi er god, idet der ikke har været større vejprojekter i de seneste år, og fordi bestyrelsen er omkostningsbevist i det løbende arbejde. Det er godt, at der nu er penge i kassen, så det er muligt at igangsætte f.eks. vejvedligeholdelse. Der vil også blive tegnet en bestyrelsesansvarsforsikring, hvilket er rart at have og ikke særlig dyrt.
Endelig orienterede Mads Eriksen om projektet med at indsamle materiale om områdets historie. Der er allerede kommet en del fotos m.m., som er blevet lagt ud på foreningens hjemmeside.
Generelt blev foreningens medlemmer opfordret til at holde øje med foreningens hjemmeside, www.overbylyng.dk, hvor der løbende vil blive lagt materiale og brugbare informationer ud.
Herefter blev formandens beretning godkendt.
2. Kassererens regnskabsaflæggelse
Sven Aage Gam gennemgik kort det omdelte regnskab. Det blev bemærket, at bestyrelsesmedlemmer ikke skal have personlige udgifter i forbindelse med bestyrelsesarbejdet. Herefter blev regnskabet godkendt.
3. Fastsættelse af kontingent
Bestyrelsen indstillede et uændret kontingent på kr. 300,- pr. parcel. Der blev i den forbindelse omdelt et budget for 2010 og 2011, så grundejerne kunne se, at udgifterne formentlig vil overstige indtægterne i de to år og dermed tære lidt på kassebeholdningen. Uwe Hansen fastslog, at der naturligvis ikke skal akkumuleres en større formue, men der skal være penge nok til at drive foreningen.
Birte Høyer, Koralvej 11, havde fremsat et forslag om at reducere kontingentet til kr. 150,- pr. parcel, men frafaldt på baggrund af budgettet.
Herefter blev bestyrelsens forslag godkendt.
4. Forslag
Forslag om fælles afhentning af afskårne grene, m.m.
Bestyrelsen havde stillet forslag om, at foreningen forsøgsvis betaler for afhentning af afskårne grene, m.m. Hensigten er at hjælpe grundejerne, mindske brandfaren og sørge for, at der ser pænt ud. Forslaget affødte nogen debat, men til sidst blev en forsøgsordning vedtaget, som vil blive evalueret på næste års generalforsamling. Forsøgsordningen indebærer, at der afhentes grene én gang i efteråret og én gang i foråret forudsat, at udgiften kan holdes inden for rammen på kr. 5000,-. Grundejerne kan hver især få en mindre bunke afhentet, som godkendes af bestyrelsen. Dato og andre oplysninger om efterårsindsamlingen sendes ud sammen med referatet fra generalforsamlingen.
Forslag om at drysse Koralvej med calciumklorid
Forslagsstillerne, Bo og Kirsten Nielsen, Hegnsvej 28, var ikke selv til stede. Uwe Hansen kunne oplyse, at Rosa Jensen, Ravvænget 1, havde været i kontakt med Skov- og Naturstyrelsen, som havde tilkendegivet, at calciumklorid er skadeligt for lyng. Han sagde endvidere, at bestyrelsen ikke vil afholde udgifter til gavn for en enkelt grundejer, og at bestyrelsen i øvrigt ikke ville anbefale, at der bliver drysset calciumklorid ud.
Der var blandt de fremmødte stor modstand imod forslaget, og det blev drøftet, om man skulle henstille til forslagsstillerne, at de også skulle holde op med selv at drysse calciumklorid ud. Det blev også nævnt, at grundejerforeningen er med til at betale for vedligeholdelsen af Hegnsvej, hvor der også drysses calciumklorid ud. Forslaget blev herefter forkastet med én stemme for, mens de øvrige stemte imod.
Uwe Hansen udtrykte herefter forståelse for generne fra vejstøv og opfordrede alle til at køre med lav hastighed i området.
Forslag om at genoprette Koralvej til sin oprindelige udformning
Forslagsstillerne, Bo og Kirsten Nielsen, Hegnsvej 28, var ikke selv til stede. Uwe Hansen erkendte, at der er flere steder i grundejerforeningen, hvor vejene har flyttet sig lidt over årene. Bestyrelsen vil imidlertid ikke anbefale, at der gennemføres et større projekt med landmålere og efterfølgende genopretning af veje og nye rabatter på foreningens regning. Bestyrelsen opfordrede i stedet alle til at vedligeholde sine rabatter og tale med naboerne, lige som bestyrelsen kontakter de grundejere, der ikke holder beplantningen nede.
Herefter fulgte nogen debat om, hvad der kunne gøres. En anden grundejer på Koralvej oplyste, at hegnspælen for deres parcel også ligger i vejsporet, men at der efter deres mening ikke skal foretages noget af den grund. Der var ikke stemning for, at bestyrelsen skulle sætte et større projekt i gang, men bestyrelsen bør naturligvis i forbindelse med den almindelige vedligeholdelse af vejene så vidt muligt være opmærksom på, hvor vejene har flyttet sig.
5. Valg
Uwe Hansen, Ravvænget 8, og Winnie Vitzansky, Ravvænget 19, blev genvalgt. Mads Eriksen, Ravvænget 5, Cecilia Wilson, Ravvænget 23 og Bent Olsen, Muslingevej 4, fortsætter i bestyrelsen.
Solveig Kristensen, Ravvænget 14, og Helle Eriksen, Ravvænget 16 fortsætter som hhv. 1. og 2. suppleant.
Sven Aage Gam, Ravvænget 12, blev genvalgt som revisor, og Poul Qvist Jørgensen, Ravvænget 19, blev genvalgt som revisorsuppleant.
6. Eventuelt
En grundejer spurgte, om man kunne undgå at ødelægge den grønne midterrabat i forbindelse med renoveringen af vejene. Det blev oplyst, at det er nødvendigt ind i mellem at rette vejene helt op, og at midterrabatten erfaringsvist snart kommer igen.
I forlængelse af generalforsamlingen blev nogle pjecer ’Håndbog for gæster og turister i Osherred’ omdelt.
|